Flyvestation Skrydstrup 1971 - 1972
Hjemsendelsesbillede januar 1972
24/9 2011

40 års soldaterjubilæum i Skrydstrup 24/9 2011
Fik både 40 års + 25 års jubilæumstegn, vi var en del der ikke var inviteret til 25 års jubilæet i 1986, noget med det er lettere at finde folk med soldaternummer frem for cpr. numre. Desværre mødte vi ikke mange årgang 1971.

Billeder fra en dejlig dag i Skrydstrup.
Klik her:
https://picasaweb.google.com/103217815459540028686/40ArsJubilUmsdag2011


Flyvestation Skrydstrup 1. februar 1971.

Stationschef: Oberst Lund

2.. Eskadrille 

Chef: Major Holck
NK:    Pr. Løjtnant N. Simonsen

1. Deling
Delingsfører: Sek. Løjtnant Stetter
Stuekommandør: Sg. J.E. Jensen

Stue 114.

S.E. Johansen
O.E. Sørensen
P. Tårnhøj
A.J.M. Andersen
E.H. Kragh
J.C. Rasmussen
L. Slot
K.E. Nielsen
S. Frostberg
B.E. Frederiksen




Februar 1971




1. Februar 1971 blev jeg indkaldt til Flyvestation Skrydstrup, her var jeg soldat under 2 regenter – 2 statsministre og 3 forsvarsministre. Det var en skøn tid, jeg var flyopstarter ved Eskadrille 730, og havde med F 100 Super Sabre at gøre. Der blev også tid til solbadning i arbejdstiden, men det var nu mere i det skjulte.






Billeder fra rekrudttiden i 2. Eskadrille 1. Deling.
Klik her: https://picasaweb.google.com/103217815459540028686/DeFRsteDage?authkey=Gv1sRgCPbczZqs9eDOdQ


"Afslapning" i Haderslev.
Klik her:
https://picasaweb.google.com/103217815459540028686/GladAftenIHaderslev?authkey=Gv1sRgCPfNx_Gh2bfdFQ


Øvelse i Hjartbro og Bevtoft Plantager.
Klik her:
https://picasaweb.google.com/103217815459540028686/VelseIHjartbroOgBevtoftPlantager?authkey=Gv1sRgCLPtlMrCjer4Cg

7/12 - 10/12 - 1971 Afslutningsøvelse ved Vandel.
Klik her:
https://picasaweb.google.com/103217815459540028686/VelseVedVandel   

Foto af "De sidste dage i SNE" Stationseskadrillen 
Se nederst på siden.
 


Eskadrille 730




Som menig gjorde jeg tjeneste i Eskadrille 730.
Jeg kom i GE (Grundmateriel afd.). Min chef der hed O.P.B. Rasmussen, Olaf Peder Bak Rasmussen var Seniorsergent, han var som en far for os menige, han boede i Rangstrup og kørte rundt i en lille Trabant, lukkede ham ind når jeg stod morgenvagt ved en sideindgang til stationen - og fik lige en morgensmil af ham.
Fik ved jubilæet at vide at Ras desværre er afgået ved døden.



Da vi 3 gutter fra Stationseskadrillen (SNE) kom til Esk. 730, troede vi at den skulle stå på hangarfejning mm. Men jeg kom som nævnt til GE, skulle så være flyopstarer, men først et kursus i betjening af det materiel vi skulle bruge. Vi skulle lære at betjene MA-1 startvogne, Air Partner og MA2Fp.
Efter dette kursus var vi klar til at køre ud på startbanen (sådan da) - her skulle vi så efter tegn give strøm og luft til piloten, efter 1 til 4 fingre systemet.
Fik også stort kørekort på Esk. 730, kørslen foregik i Haderslev, gennem de små gader, i dag er der gågader. Det var med sved på panden + en våd skjorte i sommeren 1971, mellemgas ved og dobbelt udkobling og ingen servostyring. Teorien skulle vi læse på KFUM, men det blev nu mere til gåture i byen 2 og 2, den tredje var jo ude at køre i byen. Landevejskørsel til Årøsund, en skøn tur. Til køreprøven var jeg så "heldig" at komme ud i myldretrafikken ved 12 tiden, det betød så at Major Rasmussen (Ras) der var motorsagkyndig havde noget at se til -- eller på, der var jo en del piger at kigge på, ja han hang nærmest ud af vinduet. Da vi kom hjem på Haderslev Kasserne skulle jeg bakke ind mellem 2 andre lastbiler - og det gik! "Prøven er bestået" sagde Ras.   


ESK 730
Eskadrille 730 blev oprettet d. 1. januar 1954 på Flyvestation Karup, efter et direktiv fra Forsvarsministeriet fra det foregående år. Eskadrillen udnyttede tiden effektivt, og i september 1954 var den blevet udstyret med de nyanskaffede F-84G Thunderjet og flyttede til Skrydstrup i Sønderjylland.

Eskadrille 730 modtog de første F-100 fly i juni 1961, mens den stadig var i Karup, og kort efter flyttede den tilbage til Skrydstrup. Eskadrille 730 var den første eskadrille på Flyvestation Skrydstrup, der skulle flyve F-100, hvilket man nød at gøre opmærksom på overfor de andre eskadriller, som var udstyret med knapt så moderne fly. De første par år gik med at opbygge og forbedre eskadrillens operative evne, en evne der blev udvidet af forskellige opdateringer af F-100 flyene i 1965-67. Disse opdateringer betød bl.a. tilføjelsen af et nyt doppler-baseret navigations-system og et nyt sigte-display, og eskadrillen begyndte at udmærke sig ved konkurrencer i præcisionsbombning, som f.eks. NATO øvelsen "Bull's Eye".
I starten af 1970'erne skete der nedskæringer i Flyvevåbenet, og oliekrisen resulterede i en reduktion af den mængde brændstof der var afsat til træningsflyvning. Oven i disse problemer kom så en række ulykker i midten af 70'erne, og i 1977 blev hele F-100 flåden grounded i 4 1/2 måned, mens man undersøgte årsagerne til tabene og ledte efter mulige løsninger. Årsagen til problemerne viste sig at være fejl begået mens J-57 motorerne havde været til hovedeftersyn i udlandet. Flere modifikationer blev sat i værk, bl.a. en ny efterbrænder, som både øgede flyets ydeevne og reducerede antallet af motorfejl.

Siden 1981 har eskadrille 730 fløjet F-16 i A og B modellerne. Det nye fly betød også en ny rolle for eskadrillen, eftersom F-16 var beregnet til at klare både luftforsvar og luft-til-jord angreb. Dette betød omfattende ændringer i stort set alt lige fra eskadrillens arbejdsmønster til dens slagsang. Atten måneder efter udskiftningen af fly-typen blev 730 erklæret oprationsklar til NATO. Senere samme år blev det danske Afvisnings-beredskab delt mellem Aalborg og Skrydstrup. Dette er fortsat lige siden. To F-16 står på standby, klar til gå i luften i løbet af ganske kort tid (typisk indenfor 10 min.) 365 dage om året, 24 timer i døgnet. På Skrydstrup deler eskadrille 730 denne opgave med den anden Skrydstrup-baserede eskadrille.

Stationseskadrillen




De sidste dage i Stationseskadrillen (SNE)
med "Fido".
Klik her:
 
https://picasaweb.google.com/103217815459540028686/Fido?authkey=Gv1sRgCPC13ZGOrvzTWg






ESK. 730 var arbejdspladsen som menig, men vi skulle også "hjem" i lejren som var Stationseskadrillen (SNE).
Civilundervisning, FUT (gymnastik) - samaritterøvelser osv. stod som regel på programmet.


Stationseskadrillen.

Chef:
Major. Aa. Christensen (Skipper)

NK:
Pr. Løjtnant. S.T. Sparre-Ulrich

Seniorsergenter:
H. Larsen
O. Knudsen

Oversergenter:
H.E. Larsen
Sillesen
J.M. Bergen
J. Raun

Sergenter:
H.E. Hjort-Petersen
S. Andersen
H. Hansen
Raun


-- og så alle os andre menige.


2012

April 2012


Med Ældre Sagen i Skrydstrup.



Se billederne her: https://picasaweb.google.com/103217815459540028686/LdreSagenISkrydstrup

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

allan steen iverssøn | Svar 26.05.2017 11.41

Hej Erik
Var der selv i 72, og havde ligeledes Stetter som delingsfører....hvad er der blevet af ham, ved du det?

Erik | Svar 22.12.2014 13.12

Ja Jørn Berg - vi var jo mange under vingerne.

Jørn Berg | Svar 20.12.2014 18.32

Det her er jo ren nolstalgi. jeg blev indkaldt samme sted bare den 2 Feb, 1972 i ESK 6. 1. deling og har stået under den samme jetjaver, derefter ESK 534 Tune.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

26.05 | 11:41

Hej Erik
Var der selv i 72, og havde ligeledes Stetter som delingsfører....hvad er der blevet af ham, ved du det?

...
14.04 | 09:26

Takker dig for din fantastiske energi og viden Erik. Til stor glæde for os på Barndommens By Esbjerg. Er du for resten i familie, med gårdvagten på Danmarksgade

...
12.04 | 17:30

Virkelig flot og godt opbygget 👍👍👍

...
06.01 | 23:20

Jeg har altid ment, at banegården er den smukkeste bygning i Esbjerg! Mine søstre og jeg sad tit i anlægget og tegnede den.

...
Du kan lide denne side